Τρίτη, 25 Ιουνίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (12) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ


ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 













12. ΤΟ «ΕΙΣΟΔΙΚΟΝ» ΚΑΙ Η ΕΥΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΗ ΕΙΣΟΔΟ.



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα- 


1. Ερμηνεύοντας την Θεία Λειτουργία, αδερφοί μου χριστιανοί, φτάσαμε στην «Μικρή Είσοδο». Είναι αυτό που κάνει ο Ιερέας, όταν με τα δύο του χέρια παίρνει στο ιερό Ευαγγέλιο από την Αγία Τράπεζα και έρχεται στο κέντρο του Ναού, για να πει το «Σοφία. Ορθοί», ενώ πριν από αυτόν προπορεύονται λαμπάδες. Αυτό είπαμε ότι παλαιότερα γίνονταν διαφορετικά. Δεν έπαιρνε ο Ιερέας το Ευαγγέλιο από την Αγία Τράπεζα, αλλά το έπαιρνε από το Σκευοφυλάκιο, που ήταν έξω από τον Ναό, και τώρα έμπαιναν ο Αρχιερέας και οι Ιερείς από εκεί μαζί με τους χριστιανούς για πρώτη  φορά στον Ναό. Για αυτό το λέμε «Είσοδο» αυτό που γίνεται. Γιατί τώρα έμπαιναν στον Ναό. Από το σημείο αυτό, χριστιανοί μου, άρχιζε πρώτα η Θεία Λειτουργία.
Η είσοδος του Ευαγγελίου στον Ναό σήμαινε τον ερχομό του Χριστού κάτω στον κόσμο, για να κηρύξει τον Λόγο Του. Αυτό συμβόλιζε το «Σοφία. Ορθοί» και γι’ αυτό ο λαός, δηλαδή ο ψάλτης, έψελνε το «Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσωμεν Χριστώ». Στον ερχομό δηλαδή του παπά με το Ευαγγέλιο έβλεπε τον ερχομό του Ίδιου του Χριστού ανάμεσά του. Τα είπαμε όλα αυτά με άλλα λόγια σε προηγούμενο κήρυγμά μας, αλλά καλό είναι τα επαναλαμβάνουμε και για να τα ξαναθυμόμαστε και για να τα ακούσουν και άλλοι αδερφοί μας που δεν τα άκουσαν και για να τα πάρουμε σαν αφορμή για παρακάτω.


2. Επειδή αυτό που περιγράψαμε παραπάνω λέγεται «Μικρή Είσοδος», γι’ αυτό και το μοκρό τροπαριάκι, που ψέλνει ο ψάλτης, το «Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσωμεν Χριστώ..», λέγεται και αυτό «Εισοδικό». Όμως, πρέπει να ξέρουμε ότι δεν είναι όλα τα «Εισοδικά» τα ίδια. Και θα σας το εξηγήσω, γιατί δεν είναι όλα τα «Εισοδικά» τα ίδια. Το «Εισοδικό», αγαπητοί μου, είναι ένα μικρό τροπαριάκι, που μιλάει για την Δεσποτική εορτή που εορτάζουμε, την εορτή δηλαδή του Δεσπότη Χριστού. Έτσι, την Κυριακή, που γιορτάζουμε την Ανάσταση του Χριστού – γιατί κάθε Κυριακή είναι ένα μικρό Πάσχα-, με το «Δεύτε προσκυνήσωμεν», λέμε και το «Σώσον ημάς, Υιέ Θεού, ο αναστάς εκ νεκρών». Μόνον την Κυριακή το λέμε αυτό. Τα Χριστούγεννα όμως, που γιορτάζουμε άλλη Δεσποτική εορτή, έχουμε άλλο «Εισοδικό» και της Μεταμορφώσεως ή της Αναλήψεως έχουμε διαφορετικό «Εισοδικό». Και όταν κάνουμε Λειτουργία τις καθημερινές λέμε μεν το «Δεύτε προσκυνήσωμεν»,  και το «Σώσον ημάς, Υιέ Θεού», δεν λέμε όμως «ο αναστάς εκ νεκρών», αλλά λέμε «ο εν Αγίοις Θαυμαστός».



3. Σας είχα πει, αδερφοί μου, αλλά και σήμερα πάλι σας το είπα, ότι ο ερχομός του Ευαγγελίου ανάμεσά μας στην «Μικρή Είσοδο» συμβολίζει τον ερχομό του Χριστού κάτω στον κόσμο, την ενανθρώπηση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Αλλά ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, που το λέει αυτό, ο ίδιος πάλι μας λέει ότι και η πρώτη παρουσία του Επισκόπου, του Δεσπότη δηλαδή, που κατά το παλαιό τυπικό γινόταν τώρα για πρώτη φορά με το «Σοφία. Ορθοί», και αυτή η παρουσία του Επισκόπου, λέγω, συμβολίζει την πρώτη παρουσία του Χριστού στον κόσμο, την ενανθρώπησή Του δηλαδή. Γιατί συμβαίνει αυτό; Απλούστατα, γιατί ο Επίσκοπος σε μια Μητρόπολη είναι ο αντιπρόσωπος του Χριστού σ’ αυτήν. Και η παρουσία του Επισκόπου λοιπόν συμβολίζει την παρουσία του Χριστού. Αλλά το ίδιο συμβαίνει και με κάθε Ιερέα στην ενορία του.
Με τον ερχομό του Χριστού στον κόσμο, αγαπητοί μου αδερφοί, ήρθε η ειρήνη κάτω στην γη, που δεν υπήρχε πρώτα. Γι’ αυτό και οι Άγγελοι την νύχτα της Γεννήσεως του Χριστού έψαλλαν: «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη..». Έτσι και τώρα, που με το «Σοφία. Ορθοί» ο Αρχιερέας – ο οποίος είναι εικόνα του Χριστού, όπως είπαμε – μπαίνει για πρώτη φορά στον Ναό να τελέσει την Θεία Λειτουργία, πρέπει και αυτός κατά πρώτον να ευλογήσει τον λαό και να τον ειρηνεύσει. Η ευλογία του Αρχιερέα και του Ιερέα γίνεται με το να σταυρώσει τον λαό. Όλα στην Εκκλησία μας, αγαπητοί μου, γίνονται με το σημείο του Σταυρού. Όπως λέγει ένας μεγάλος άγιος, ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, «ο Σταυρός είναι στο σημείο που σημαδεύει και ξεχωρίζει τους χριστιανούς»!
Στο «Σοφία. Ορθοί» όμως ο Αρχιερέας δεν μπορεί να σταυρώσει τον λαό, γιατί κρατάει τα Δικηροτρίκηρα. Αλλά δεν πειράζει! Αντί για Σταυρό, σταυρώνει με τα Δικηροτρίκηρα τον λαό. Και μάλιστα σταυρώνει όλα τα σημεία του Ναού, όπου βρίσκεται ο λαός. Θα το έχετε δει αυτό το ωραίο θέαμα, που ο αλός χαιρετίζει σκύβοντας το κεφάλι του και κάνοντας τον Σταυρό του στην ευλογία του Αρχιερέα. Και ο ψάλτης πάλι επευφημεί τον Αρχιερέα με το «Εις πολλά έτη, Δέσποτα»! Αλλά και ο Ιερέας λέγοντας το «Ευλογημένη η είσοδος των αγίων σου» και σημειώνοντας το σημείο του Τιμίου Σταυρού συνάμα ευλογεί και αυτός με αυτό που κάνει τον λαό, γιατί είπαμε στο προηγούμενο κήρυγμα ότι «άγιοι» λέγονταν οι χριστιανοί.

Φτάνουν αυτά για σήμερα, αγαπητοί μου χριστιανοί. Σας εύχομαι την ευλογία της Παναγίας στις οικογένειές σας. 



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα- 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου