Τετάρτη, 26 Ιουνίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (13) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ


ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 















13. ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΟΝΤΑΚΙΟ



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα- 

1. Έγινε η Μικρή Είσοδος στην Θεία Λειτουργία, αγαπητοί μου χριστιανοί. Ήταν αυτό που είδαμε, ο Ιερέας στο κέντρο του Ναού να υψώνει το άγιο Ευαγγέλιο και να λέει «Σοφία. Ορθοί». Αυτή την στιγμή, χριστιανοί μου, που ο Ιερέας εκφωνεί αυτά τα λόγια, πρέπει να είστε όρθιοι, γιατί είπε «Ορθοί» ο παπάς, πρέπει να κάνετε τον Σταυρό σας και ακόμη να κλίνετε λίγο τον κορμό σας και το κεφάλι, γιατί ο ψάλτης λέει «Δεύτε προσκυνήσωμεν και προσπέσωμεν Χριστώ». Και είπαμε στα προηγούμενα κηρύγματά μας ότι η «Μικρή Είσοδος», αυτό το «Σοφία. Ορθοί», σημαίνει τον ερχομό του Υιού του Θεού, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, κάτω στον κόσμο.




2. Αλλά, γιατί ήρθε ο Χριστός κάτω στον κόσμο; Ήρθε, χριστιανοί μου, γι’ αυτά τα δύο:  Πρώτον, για να διδάξει τον άγιο λόγο Του, που είναι γραμμένος στο άγιο Ευαγγέλιο, και δεύτερον, για να χύσει το Άγιο Του Αίμα, που είναι μέσα στο άγιο Ποτήριο. Ε! Στην Θεία Λειτουργία έχουμε αυτά τα δύο: Πρώτα στη Θεία Λειτουργία θ’ ακούσουμε τον λόγο του Θεού και ύστερα θα πιούμε το Αίμα Του από το άγιο Ποτήριο. «Θεία Κοινωνία», το λέμε αυτό.
Ήρθε λοιπόν ο Ιησούς Χριστός  κάτω στον κόσμο, χριστιανοί μου, για να διδάξει πρώτον τον λόγο Του. Και στη Θεία Λειτουργία λοιπόν τώρα πάμε προς τα Ιερά Αναγνώσματα, τον Απόστολο και το Ευαγγέλιο. Προς τα εκεί τώρα πάει η Λειτουργία, στα Ιερά Αναγνώσματα. Αλλά, απ’ αυτόν τον λόγο του Θεού, που έσπειρε ο Χριστός με τον ερχομό Του κάτω στην γη, απ’ αυτά τα Ιερά Αναγνώσματα, βγήκαν οι Άγιοι της Εκκλησίας μας, γιατί, όπως όταν σπέρνουμε τα χωράφια βλασταίνουν δέντρα και λουλούδια, έτσι όταν η γη σπάρθηκε με τα άγια λόγια του Χριστού έγιναν οι Άγιοι. Έτσι λοιπόν στην Θεία Λειτουργία, τώρα που πάμε προς τα Ιερά Αναγνώσματα, για να αναδείξουμε την σπουδαιότητά τους, θυμόμαστε το αποτέλεσμα που ήρθε από αυτά και ψέλνουμε τα Απολυτίκια των Αγίων.
Αν είναι μέρα Κυριακή ψέλνουμε πρώτα του Χριστού το Απολυτίκιο, που λέει για την Ανάστασή Του, γιατί είπαμε ότι κάθε Κυριακή είναι ένα μικρό Πάσχα και μετά το Απολυτίκιο της Αναστάσεως του Χριστού στον Ήχο της εβδομάδας, λέμε το Απολυτίκιο του αγίου της ημέρας και μετά ψέλνουμε  το Απολυτίκιο του Αγίου της Ενορίας μας.
Δεν το παραλείπουμε ποτέ αυτό, γιατί τον Άγιο της Ενορίας τον έχουμε αφέντη και προστάτη. Τα Απολυτίκια αυτά των Αγίων τελειώνουν με ένα άλλο τροπάριο που το λέμε «Κοντάκιο». Είναι σπουδαίο το τροπάριο αυτό, γι’ αυτό και παλαιότερα ψαλλόταν από τον άμβωνα. Γι’ αυτό και τώρα στην Θεία Λειτουργία το ψέλνουν οι Ιερείς. Αλλά γιατί λέγεται «Κοντάκιο»; Λέγεται έτσι, γιατί για να το διαφυλάξουν, σαν πολύτιμο τροπάριο που ήταν, το τύλιγαν σε ένα «κοντό», σε ένα δηλαδή μικρό στρογγυλό ξύλο, σαν τον χάρακα, σαν το κοντάρι που λέμε, μικρό όμως. Το έκαναν αυτό για να το διαφυλάξουν, γιατί ένα αντίτυπο είχαν και δεν έπρεπε να χαθεί. Δεν ήταν τότε όπως σήμερα, που έχουμε τυπογραφεία και φωτοτυπικά και βγάζουμε πολλά αντίτυπα ενός κειμένου. Έτσι λοιπόν την παλαιά εποχή, για να διαφυλάξουν τα σπουδαιότερα κείμενα τα τύλιγαν «επί κοντών». Και τα λεγόμενα «Κοντάκια» ήταν από τα σπουδαιότερα τροπάρια. Τα «Κοντάκια» λέγουν με λίγα λόγια, σαν μια περίληψη, την έννοια των Δεσποτικών και Θεομητορικών εορτών που πρόκειται να εορτάσουμε ή και εορτάσαμε. Και κάθε βέβαια Δεσποτική και Θεομητορική εορτή – δηλαδή εορτή της Παναγίας μας – έχει δικό της «Κοντάκιο». Και όταν δεν έχουμε τέτοιες μεγάλες γιορτές, σαν συνηθισμένο «Κοντάκιο» και των Κυριακών και των καθημερινών, ψάλλουμε το «Προστασία των Χριστιανών ακαταίσχυντε…». Είναι ένα ωραίο και αγαπητό «Κοντάκιο» αυτό και πρέπει να το μάθουμε απ’ έξω. Το πήραμε από την Παράκληση της Παναγίας και το βάλαμε στην Θεία Λειτουργία.




3. Στο σημερινό μου κήρυγμα, αγαπητοί μου αδερφοί, σχετικά με τα παραπάνω, έχω να σας πω και να σας παρακαλέσω να μάθετε και να λέτε τα ιερά Απολυτίκια. Του Χριστού και της Παναγίας μας πρώτα, τα Απολυτίκια και των Αγίων έπειτα. Οπωσδήποτε πρέπει να μάθετε και να λέτε κάθε μέρα, είτε το πρωί είτε το βράδυ, το Απολυτίκιο του Αγίου σας που φέρετε το όνομά του. Και βέβαια με την ευκαιρία να πω ότι πρέπει στα σπίτια σας να έχετε και τις εικόνες των Αγίων που φέρετε τα ονόματα και να ασπάζεστε τον Άγιο σας κάθε μέρα παίρνοντας την ευλογία του. Τα Απολυτίκια των Αγίων θα τα βρείτε στην Ιερά Σύνοψη, ένα ιερό βιβλίο της Εκκλησίας μας, που πρέπει να έχουν όλα τα σπίτια των χριστιανών. Ρωτάτε τον Ιερέα του χωριού σας πώς να βρείτε από την Σύνοψη το Απολυτίκιο του Αγίου σας.

Και αφού χριστιανοί μου, υμνήσαμε τους Αγίους με τα Απολυτίκιά τους, τώρα πάμε να υμνήσουμε τον απόλυτα Άγιο, την Πηγή της Αγιότητος, τον Τριαδικό Θεό μας. Γι’ αυτό και μετά τα Απολυτίκια των αγίων και το Κοντάκιο λέγει ο Ιερέας: «Του Κυρίου δεηθώμεν. Ότι Άγιος ει ο Θεός ημών και Σοι την Δόξαν αναπέμπομεν τω Πατρί και τω Υιώ και τω Αγίω Πνεύματι νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν». Αλλά θα μιλήσουμε γι ‘ αυτό στο επόμενο κήρυγμα μας.




+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα- 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου