Δευτέρα, 17 Ιουνίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (2) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ






2. ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (Β)
+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 

1. Συνεχίζουμε, αγαπητοί μου χριστιανοί, την ερμηνεία στην Θεία Λειτουργία, που αρχίσαμε από το προηγούμενο κήρυγμα μας.

Σας είπα ότι η Θεία Λειτουργία δεν είναι έργο μόνο του παπά, αλλά και του «λείτους», δηλαδή του λαού, γι αυτό και λέγεται «Λειτουργία». Και ακόμη στο προηγούμενο κήρυγμα μου σας είπα ότι, όποιος λειτουργιέται, έχει την ευλογία του Θεού, που τον φυλάει από πολλούς κινδύνους.
  

2. Συνεχίζουμε σήμερα και σας λέγω ότι στην Θεία Λειτουργία ζούμε όλη την ζωή του Χριστού, από την Φάτνη της Βηθλεέμ μέχρι την Σταύρωση στον Γολγοθά. Ζούμε την Γέννηση, την Βάπτιση, την Σταύρωση και την Ανάσταση του Χριστού και αυτήν ακόμη την Δεύτερη του Χριστού Παρουσία.
Γιατί παλαιά, όταν τελείωνε η Θεία Λειτουργία, οι παλαιοί χριστιανοί έλεγαν: «Ελθέτω Χάρις και παρελθέτω κόσμος». Δηλαδή: Έλα να μας πάρεις Χριστέ, με την Δεύτερη Σου Παρουσία!

Η Θεία Λειτουργία όμως, αδελφοί μου, δεν είναι απλά μια ανάμνηση των  γεγονότων της ζωής του Χριστού, αλλά είναι μια αναπαράσταση των γεγονότων αυτών. Ο Χριστός ανα-ΠΑΡΙΣΤΑΤΑΙ, είναι δηλαδή Παρών στην Θεία Λειτουργία. Έτσι χριστιανοί μου, όταν ακούτε στην Λειτουργία τον Ιερέα σας να διαβάζει το Ευαγγέλιο, να νιώθετε τον Ίδιο τον Χριστό ότι σας μιλάει από την Ωραία Πύλη και σας κηρύττει τον Άγιο Του Λόγο. Και όταν πάλι βλέπετε τον Ιερέα να βγάζει τα Άγια, να νιώθετε ότι είναι ο Ίδιος ο Χριστός, που πάει με τον Σταυρό Του στον Γολγοθά, για να σταυρωθεί.
  

3. Στην Θεία Λειτουργία, φέρνουμε την κτίση στον Θεό και την αγιάζουμε και την θεώνουμε. Ο σκοπός του ανθρώπου, αδερφοί μου, είναι να θεωθεί. Και όχι μόνο να θεωθεί αυτός, αλλά και να θεώσει την κτίση. Γι αυτό και έχουμε σώμα, που αποτελείται από όλα τα στοιχεία του γύρω κόσμου μας. Θεούμενος ο άνθρωπος θεώνει και το σώμα του και έτσι φέρνει την κτίση, γιατί το σώμα μας αποτελείται από όλα τα στοιχεία της κτίσης. Αλλά αποτύχαμε στον σκοπό μας αυτό, γιατί θρέψαμε το σώμα μας με τον απηγορευμένο καρπό. Αυτό όμως, που με την πτώση μας το αποτύχαμε και δεν καταφέραμε να αγιάσουμε την κτίση, το πετυχαίνουμε στην Θεία Λειτουργία.
Γιατί, για να γίνει η Θεία Λειτουργία φέρνουμε πρόσφορο και ανάμα, ψωμί και κρασί. Αυτά είναι υλικά στοιχεία, είναι κτίση, που την προσφέρουμε στον Θεό. Και μια στιγμή, ιερή στιγμή, που ο παπάς κράζει  «Τα Σά εκ των Σών», γίνεται θαύμα, χριστιανοί μου: Το ψωμάκι γίνεται Σώμα Χριστού και το κρασάκι γίνεται Αίμα Χριστού. Δηλαδή θεώνεται η κτίση! Στην Μεταμόρφωση δεν έλαμψε μόνο το Πρόσωπο του Χριστού, αλλά και τα ιμάτια Του – που είναι κτίση – έγιναν «λευκά ως το φως»!
  

4. Η Θεία Λειτουργία, αδερφοί μου, τέλος, είναι ένα δράμα, πολύπαικτο δράμα με κλιμακωτό σχήμα. Να, τι θέλω να πω:  Στην Θεία Λειτουργία άλλοτε μιλάει ο παπάς στον λαό και ο λαός, δηλαδή ο ψάλτης, μιλάει στον Θεό. Και άλλοτε αλλάζει αυτό και ο παπάς μιλάει στον Θεό και ο λαός στον παπά. Όταν για παράδειγμα, ο ιερέας λέει: «Του Κυρίου δεηθώμεν» και «Υπέρ της άνωθεν ειρήνης κλπ», τότε μιλάει στον λαό και ο λαός απαντά: «Κύριε, ελέησον». Δηλαδή, ο λαός μιλάει στον Θεό και Τον παρακαλεί να στείλει τα ελέη Του. Και όταν ο παπάς λέει: «Ειρήνη πάσι» μιλάει πάλι στον λαό και ο λαός του απαντά: «Και το πνεύματί σου». Και σε σένα, δηλαδή, πάτερ μου, να έρθει η ειρήνη! Όταν όμως ο ιερέας λέει «Ότι πρέπει Σοι πάσα δόξα…», τότε αυτός μιλάει στον Θεό και ο λαός του απαντά με το «Αμήν», με το οποίο σφραγίζει τα λόγια του ιερέα στον Θεό. Γιατί το «Αμήν», σημαίνει «αλήθεια». Ένα δράμα, λοιπόν, είναι η Θεία Λειτουργία, ένα πολύπαικτο δράμα και το δράμα αυτό έχει κλιμακωτό χαρακτήρα. Από τα κατώτερα προς τα ανώτερα και τα υψηλότερα. Πρώτα διαβάζεται ο Απόστολος, που είναι τα λόγια των Αποστόλων και έπειτα το ανώτερο, το Ευαγγέλιο, που είναι τα λόγια του Χριστού. Πρώτα η Λειτουργία των «Κατηχουμένων», που ήταν αβάπτιστοι, αλλά κατηχούνταν για να βαπτιστούν και έπειτα η Λειτουργία των «Πιστών», των βαπτισμένων δηλαδή. Και τελευταία, επειδή είναι το ανώτερο από όλα, προσφέρεται η Θεία Κοινωνία στους πιστούς.


Ας μας φωτίσει ο Θεός, χριστιανοί μου, για να έχουμε αυτό το αναγωγικό ανέβασμα στην Θεία Λειτουργία, για να πετύχουμε το «Άνω σχώμεν τας καρδίας», που ακούμε σ’ Αυτήν. 


+από το βιβλίο του Επισκόπου 

Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ-ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ-


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου