Τετάρτη, 3 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (20) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ



ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 






















20. ΟΣΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ

+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

1. Συνεχίζουμε τα αγαπημένα μας κηρύγματα στην Θεία Λειτουργία. Είχαμε φτάσει στην απόλυση των Κατηχουμένων, οι οποίοι δεν ήθελαν να φύγουν, γιατί ένιωθαν πολύ καλά μέσα στην Εκκλησία και ήθελαν να γευθούν και τα παρακάτω. Να, όμως, που δεν επιτρέπεται ο αβάπτιστος να παρακολουθεί τα παρακάτω, γιατί τα παρακάτω είναι προετοιμασία για την Θεία Κοινωνία. Και στην Θεία Κοινωνία μόνον οι βαπτισμένοι πρέπει να την λαμβάνουν. Ο άγιος Χρυσόστομος λέγει κάπου : «Μηδείς κοινωνείτω των μη μαθητών», δηλαδή των μη βαπτιζομένων. Γιατί "Μαθητές" λέγονταν οι βαπτισμένοι χριστιανοί.
Έφευγαν λοιπόν οι Κατηχούμενοι και τελείωνε το πρώτο μέρος της Θείας Λειτουργίας, αυτό που μερικοί το λένε «Λειτουργία των Κατηχουμένων». Και τώρα πάμε για το δεύτερο μέρος, που είναι το κύριο μέρος της Θείας Λειτουργίας.  Το λένε «Λειτουργία των Πιστών», δηλαδή των βαπτισμένων.




2. θα σας πω, αγαπητοί μου χριστιανοί, με δυο - τρία απλά λογάκια τι γίνεται τώρα μετά το Ευαγγέλιο στην Λειτουργία. Γίνονται τέσσερα πράγματα. Είναι αυτά που έκανε ο Ιησούς Χριστός μας την Μεγάλη Πέμπτη στον Μυστικό Δείπνο με τους Μαθητές Του. Έκανε τα εξής, όπως μας λέγουν οι Ευαγγελιστές:
Πρώτον, έστρωσαν το Τραπέζι και έβαλαν πάνω σ' αυτό την τροφή για το Πάσχα.


Δεύτερον, πήρε ο Χριστός στα Χέρια Του το ψωμί, το ευλόγησε και είπε στούς Μαθητές Του:  «Λάβετε, φάγετε, τούτο εστί το Σώμα μου». Πήρε έπειτα στα Χέρια Του το ποτήρι με το κρασί, το ευλόγησε, και είπε πάλι: «Πίετε εξ αυτού πάντες, τούτο εστί το Αίμα Μου».


Τρίτον, Κοινώνησαν οι Μαθητές το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, και


Τέταρτον, ευχαρίστησαν όλοι μαζί, γιατί κοινώνησαν. Ευχαρίστησαν για το Δείπνο και πορεύθηκαν έπειτα για την Γεσθημανή.




3. Αυτά λοιπόν τα τέσσερα πράγματα, αδερφοί μου χριστιανοί, γίνονται σε κάθε Θεία Λειτουργία μετά το Ευαγγέλιο, γιατί κάθε Θεία Λειτουργία είναι ο Μυστικός Δείπνος του Χριστού, που έκανε με τους Μαθητές Του. Ναι, αυτό είναι κάθε  Λειτουργία. Σ' αυτά τα τέσσερα που είπαμε παραπάνω, σ' αυτά χωρίζεται το υπόλοιπο μέρος της Θείας Λειτουργίας μετά το Ευαγγέλιο.
Και κατά πρώτον στρώνουμε και εμείς Τραπέζι. Τραπέζι μας είναι η Αγία Τράπεζα. Έτσι ο Ιερέας μετά το Ευαγγέλιο στρώνει πάνω στην Αγία Τράπεζα το "τραπεζομάντηλο". Αυτό που σας είπα τώρα "τραπεζομάντηλο" έχει ένα ειδικό όνομα. Λέγεται «Αντιμήνσιο». Γιατί λέγεται έτσι; "Μένσα" λέγεται στα λατινικά το τραπέζι. Αυτό λοιπόν, που σας το είπα "τραπεζομάντηλο", για να το καταλάβετε, είναι αντί της "Μένσας", δηλαδή αντί της Αγίας Τραπέζης. Γι' αυτό και λέγεται "Αντιμήνσιο". Πάνω σ' αυτό το αγιασμένο κομμάτι υφάσματος, πάνω σ' αυτό τελείται η Θεία Λειτουργία. Πότε αγιάζεται και το είπα "αγιασμένο";  Αγιάζεται όταν κάνουμε Εγκαίνια Ναού.




Πρώτον λοιπόν στην Θεία Λειτουργία, αγαπητοί μου, στρώνουμε κι εμείς Τραπέζι, όπως έκαναν οι Μαθητές του Χριστού στον Μυστικό Δείπνο.




Δεύτερον, έτσι και ο Ιερέας, που έχει την Ιερωσύνη του Χριστού, θα πει και αυτός το «Λάβετε, φάγετε , τούτο εστί το Σώμα Μου» και θα πει πάλι και το «Πίετε εξ αυτού πάντες, τούτο εστί το Αίμα Μου». Αλλά, χριστιανοί μου, για να μετέχουμε σ' αυτό το θείο Μυστήριο που γίνεται, είναι αναγκαίες δυο προϋποθέσεις από εμάς: Πρώτον μεν  να το πιστεύουμε, γι' αυτό λέμε το "Πιστεύω", αλλά και να είμαστε αγαπημένοι μεταξύ μας. Γι' αυτό και ακούμε τον Ιερέα να λέει: «Αγαπήσωμεν αλλήλους». Και αφού τα ομολογήσουμε φανερά αυτά τα δυο, και την μεταξύ μας αγάπη, και την πίστη μας στον Θεό, έπειτα ο Ιερεύς λέγει αυτό που είπε ο Χριστός: «Λάβετε, φάγετε...» και «Πίετε εξ αυτού πάντες...».



Τρίτον, όπως έγινε στον Μυστικό Δείπνο, έτσι και εμείς, όπως οι Μαθητές, στην Θεία Λειτουργία μετέχουμε στο Τραπέζι του Θεού και κοινωνούμε από τα χέρια του Ιερέα το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας.




Και τέταρτον, χριστιανοί μου, στην Θεία Λειτουργία δεν φεύγουμε αμέσως μετά την Θεία Κοινωνία, γιατί πρέπει να ευχαριστήσουμε τον Χριστό για την Θεία αυτή Τροφή που μας έδωσε. Και μάλιστα αυτή η ευχαριστία για την Θεία Κοινωνία δεν πρέπει να γίνεται επιπόλαια, αλλά να γίνει ενσυνείδητα και επάξια. Γι' αυτό και ακούμε τον Ιερέα να λέει μετά την Θεία Κοινωνία: «Μεταλαβόντες των θείων, αγίων, αχράντων και ζωοποιών του Χριστού Μυστηρίων αξίως ευχαριστήσωμεν τω Κυρίω» .


Ας προσέξουμε, αδερφοί μου, και το εξής σημαντικό:  Όταν ο Ιησούς Χριστός στον Μυστικό Δείπνο ευλόγησε το ψωμί και το κρασί και έγιναν τον Σώμα Του και το Αίμα Του, προηγουμένως ευχαρίστησε τον Θεό Πατέρα. Και μετά την Θεία Κοινωνία πάλι ευχαριστούμε τον Θεό. Επειδή λοιπόν το Μυστήριο αυτό και στην αρχή του, αλλά και στο τέλος του έχει ευχαριστία στον Θεό, γι' αυτό   και λέγεται «Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας».



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου