Κυριακή, 7 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (23) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ




ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 























23. Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΙΣΟΔΟΣ

+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

  

1. Συνεχίζουμε, αγαπητοί μου χριστιανοί, τα κηρύγματά μας στην Θεία Λειτουργία. Είμαστε μετά το Ευαγγέλιο, τότε που έφευγαν οι κατηχούμενοι – οι αβάπτιστοι δηλαδή – από τον Ναό και έμεναν σ ‘ αυτό μόνον οι βαπτισμένοι. Οι βαπτισμένοι λέγονται «πιστοί». Γι’ αυτό και το υπόλοιπο τμήμα της Θείας Λειτουργίας λέγεται «Λειτουργία των πιστών». Αυτό το τμήμα., αγαπητοί μου, είναι η «καρδιά» της Θείας Λειτουργίας και όσα έγιναν και ειπώθηκαν από την αρχή, όλα αυτά έγιναν για να μας εισάγουν στην Λειτουργία των πιστών και να μας κάνουν να την ζήσουμε συνειδητά.
Πάμε, χριστιανοί μου, τώρα, πάμε για το Ιερό Μυστήριο της Θείας Λειτουργίας . Πάμε να θυμηθούμε, αλλά και να αναπαραστήσουμε τον Χριστό, που πήγε στην Ιερουσαλήμ για να σταυρωθεί στον Γολγοθά για την σωτηρία μας. Προς τα ‘ κει πάμε τώρα. Αλλά, για να γευθούμε αυτά τα άγια και τα ιερά, πρέπει να είναι καθαρή η ψυχή μας, που δυστυχώς την μολύνουμε με τα αμαρτήματά μας. Αμαρτήματα με έργα, με πράξεις και αμαρτήματα με σκέψεις…
Γι’ αυτό, τώρα που αρχίζει η Θεία Λειτουργία των πιστών, πρέπει να παρακαλέσουμε τον Θεό να συγχωρέσει τα αμαρτήματά μας, ώστε ανάλαφροι απ’ αυτά, να μπορούμε να πετάξουμε στα ύψη, γιατί ο Παπάς θα μας πει, «Άνω σχώμεν τας καρδίας»!  Έτσι ο Ιερέας τώρα διαβάζει δύο ευχές, που λέγονται «ευχές των πιστών». Στις ευχές αυτές παρακαλεί τον Θεό να συγχωρέσει τα δικά του και του λαού αμαρτήματα, για να μετάσχουν όλοι ανένοχα  και ακατάκριτα στο ιερό Μυστήριο της Θείας Λειτουργίας. Αλλά ποιο δυνατή είναι μια Τρίτη ευχή, που λέγει ο Ιερεύς την ώρα αυτή. Στην ευχή αυτή παρακαλεί τον Θεό αποκλειστικά για τον εαυτό του, για τον οποίο λέγει καθαρά ότι δεν είναι άξιος να προσέλθει ή να προσεγγίσει ή να λειτουργήσει τον Βασιλέα της Δόξης. Στην ευχή αυτή ο Ιερεύς ονομάζει τον εαυτό του όχι απλώς αμαρτωλό, αλλά «αχρείο» δούλο του Θεού, δηλαδή άχρηστο. Είναι μια εξομολόγηση του Ιερέα αυτή, είναι μια συντριβή του, απαραίτητη για να τελέσει την Θεία Λειτουργία. Και αφού η ευχή αυτή, που αρχίζει με το «Ουδείς άξιος», αφορά προσωπικώς τον Ιερέα, γι’ αυτό και δεν πρέπει να ακούγεται από τον λαό. Την λέει μυστικά, ενώ τις άλλες δυο ευχές, τις ευχές των πιστών, μπορούσε να τις πει και δυνατά.




2. Ο λαός, την ώρα που ο Ιερέας λέει την ευχή «Ουδείς άξιος», ακούει τον λεγόμενο «Χερουβικό ύμνο». Είναι υπέροχος ο ύμνος αυτός , χριστιανοί μου. Λέει ότι εμείς στην Θεία Λειτουργία εικονίζουμε τους αγγέλους και κάνουμε ότι κάνουν αυτοί στον ουρανό: «Οι τα Χερουβείμ μυστικώς εικονίζοντες»! Αφού λοιπόν έτσι είναι, πρέπει, με την ψυχή και την καρδιά, να προσηλωθούμε στα τελούμενα στην Θεία Λειτουργία και να μην είναι ο νους μας σκορπισμένος πέρα – δώθε στα βιοτικά πράγματα. Γι’ αυτό και ο Ψάλτης με το Χερουβικό ύμνο μας λέει παρακάτω: «Πάσαν την βιοτικήν αποθώμεθα μέριμναν».
Οι τρείς ευχές που είπε ο Ιερέας και ο Χερουβικός ύμνος του Ψάλτου είναι μια προετοιμασία για την λεγόμενη «Μεγάλη Είσοδο», προς την οποία πάμε τώρα. Είναι πολύ ιερή, χριστιανοί μου, η «Μεγάλη Είσοδος». Γι’ αυτό και ο Ιερέας θυμιάζει προτού να γίνει αυτή. Θυμάστε που σας είπα σε κάποιο προηγούμενο κήρυγμά μου, ότι πριν από κάθε μεγάλο στην Θεία Λειτουργία θυμιάζει ο Ιερεύς. Έτσι γίνεται και τώρα πριν την «Μεγάλη Είσοδο» ή «τα Άγια»μ, όπως τα λέει ωραία ο λαός μας.




3. Για να καταλάβετε, αγαπητοί μου, πόσο ιερή στιγμή είναι η Μεγάλη Είσοδος, και πόσο ταπεινή συντριβή πρέπει να έχουμε γι’ αυτήν, σκεφτείτε ότι ο Ιερέας, την ώρα που θυμιάζει, λέει το «Ελέησόν με ο Θεός». Και όχι μόνον αυτό, αλλά βγαίνει μπροστά στην Ωραία Πύλη και στρεφόμενος στον λαό κλίνει το κεφάλι του, κάμπτει το σώμα του και ζητάει δημόσια συγγνώμη από τον λαό. Πρόκειται λοιπόν να κάνει κάτι το πολύ σπουδαίο. Τι θα κάνει; Θα πάρει το ιερό Δισκάριο και το άγιο Ποτήριο από την Πρόθεση και περνώντας ανάμεσα στον λαό, θα τα μεταφέρει πάνω στην Αγία Τράπεζα. Έτσι, λοιπόν, ο Ιερέας μετά από όλη αυτή την προετοιμασία που έκανε πηγαίνει στην Ιερά Πρόθεση και παίρνει στο αριστερό του χέρι το άγιο Δισκάριο  και στο δεξί του χέρι το άγιο Ποτήριο. Το μεγάλο κάλυμμα , με το οποίο ήταν σκεπασμένα τα Άγια στην Πρόθεση, το κάλυμμα που το λέμε «Αέρα», το ρίχνει στους ώμους του. Έτσι, ιεροπρεπής και μεγαλοπρεπής ο Ιερέας, με τα Άγια στα χέρια του και τον Αέρα στον ώμο του, βγαίνει από την βορεία Πύλη και πάει προς το πλήθος των πιστών, για να μπει από την κεντρική ή Ωραία Πύλη και να βάλει τα Άγια πάνω στην Αγία Τράπεζα. Ο λαός, χριστιανοί μου, όλη αυτή την πορεία του Ιερέως, την υποδέχεται με πολλή ευλάβεια και φόβο Θεού, ακόμα δε και με γονάτισμα, όπως λέγει ο ιερός Καβάσιλας. Υποδέχεται τον Ιερέα με τα Άγια στα χέρια του σαν τον ίδιο τον Χριστό, γιατί ο Ψάλτης έψαλε: «Ως τον Βασιλέα των όλων υποδεξόμενοι»! Δεν είναι βέβαια ακόμη στο άγιο Δισκάριο και στο άγιο Ποτήριο αυτό το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, αλλά, με την ακολουθία της Προσκομιδής, έγιναν τα αντίτυπα του Αγίου Σώματος και Αίματος του Χριστού. Και επειδή ο Ιερέας, την ώρα που βγάζει τα Άγια, λέει στον λαό, «Πάντων υμών μνησθείη Κύριος ο Θεός», ο λαός, σαν να βλέπει τον ίδιο τον Χριστό, λέει μυστικά μια ευχή ανάλογη με την ευχή του Ιερέα προς αυτόν. Λέει την προσευχή του Ληστού: «Μνήσθητί μου, Κύριε, εν τη Βασιλεία σου».





4. Και ένα άλλο σύντομο, χριστιανοί μου, θέλω να σας πω κλείνοντας τον λόγο μου για την Μεγάλη Είσοδο.  Τι είναι πάνω στο άγιο Δισκάριο, που ο Ιερέας θα βάλει πάνω στην Αγία Τράπεζα; Είναι το αντίτυπο του αγίου Σώματος του Χριστού. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Είμαστε και εμείς! Γιατί θα θυμάστε, που σας είπα ότι στην Προσκομιδή ο Ιερέας μνημονεύει ζωντανούς και πεθαμένους. Ώστε και εμείς, με τους πόθους μας, τους πόνους μας και τους καημούς μας και τις καλές μας επιθυμίες, εμείς, λέγω, είμαστε και εμείς πάνω στην Άγια Τράπεζα με τα ψίχουλα που μας έβγαλε ο Ιερέας στην Προσκομιδή. Εκεί είναι η θέση μας, χριστιανοί μου! Σαν βαπτισμένα και μυρωμένα παιδιά του Θεού που είμαστε, η θέση μας είναι πάνω στην Αγία Τράπεζα. 



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου