Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (28) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ



ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 




























28. ΟΙ ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ

 +από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Είπαμε, αγαπητοί μου χριστιανοί, ότι μετά την ομολογία της πίστης μας, που κάναμε με το «Πιστεύω», τώρα αρχίζει στην πραγματικότητα η Θεία Λειτουργία, Ή «Αγία Αναφορά», όπως λέγεται διαφορετικά. Όλα τα άλλα τα προηγούμενα, από το «Ευλογημένη η Βασιλεία» και μετά, ήταν μια μεγάλη προετοιμασία γι’ αυτό που θα κάνουμε τώρα. Και τι θα κάνουμε; Θα προσφέρουμε στον Θεό Πατέρα την Θυσία του Υιού Του, του Ιησού Χριστού, που έκανε για εμάς, για την άφεση των αμαρτιών μας. Αυτό είναι η Θεία Λειτουργία: Η αναπαράσταση της Θυσίας του Ιησού Χριστού στον Γολγοθά την Μεγάλη Παρασκευή. Και πριν την έναρξη αυτού του μεγάλου έργου ο Ιερέας μας προετοιμάζει πάλι με σύντομο αλλά πολύ δυνατό κέλευσμα: «Στώμεν καλώς – μας λέγει – στώμεν μετά φόβου, πρόσχωμεν την αγίαν αναφοράν εν ειρήνη προσφέρειν».



Και τώρα, χριστιανοί μου, όπως είπαμε, αρχίζει η κυρίως Θεία Λειτουργία. Πως άρχισε από την αρχή η Θεία Λειτουργία; Άρχισε ,ε το «Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Άρχισε δηλαδή με ύμνο στην Αγία Τριάδα. Ναι, με την Αγία Τριάδα πρέπει να αρχίζουμε την προσευχή μας. Και τώρα λοιπόν, που αρχίζει το κύριο τμήμα της Θείας Λειτουργίας, αρχίζει και αυτό με την Αγία Τριάδα. Έτσι ακούμε τον Ιερέα να λέει: «Η Χάρις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού και Πατρός και η κοινωνία του Αγίου Πνεύματος, ειη μετά πάντων υμών». Την Τριαδική αυτή ευλογία ο Ιερέας την απευθύνει στον λαό με πολλή ιεροπρέπεια, αλλά και πολλή μεγαλοπρέπεια. Μάλιστα, σηκώνει ψηλά το χέρι του και ευλογεί τον λαό. Αυτή η χειρονομία του Ιερέως λέγουν ότι είναι παρμένη από τα αρχαία θέατρα στα οποία, όταν άρχιζε η παράσταση, ο υπεύθυνος του θεάτρου ύψωνε ψηλά με μεγαλοπρέπεια το χέρι του.




Έτσι και εδώ στην αρχή του ποιο ιερού τμήματος της Θείας Λειτουργίας, ο Ιερέας υψώνει μεγαλοπρεπώς το χέρι του, που καταλήγει όμως έπειτα αυτό στην ιεροπρεπή ευλογία του λαού. Με την ευλογία αυτή ο Ιερέας εύχεται να έλθει στον λαό η Χάρις του Ιησού Χριστού και η αγάπη του Θεού Πατέρα και όλα τα δωρήματα του Αγίου Πνεύματος. Όλα αυτά «ειη – δηλαδή να είναι – μετά πάντων υμών», λέει στον λαό. Σ΄ αυτήν την ευχή του Ιερέα απαντά ο λαός σ’ αυτόν και με την δική του ευχή. Γιατί και ο λαός του Θεού, που έλαβε και λαμβάνει την Χάρη του Θεού με τα ιερά Μυστήρια, δίνει και αυτός ευχή. «Επεύχεται ο ιερεύς τω λαώ, επεύχεται και ο λαός τω ιερεί», λέγει ο άγιος Χρυσόστομος. Έτσι στην ευχή του Ιερέα, που έδωσε προ λίγου με την Τριαδική ευλογία, ο λαός απαντά με την δική του ευχή: «Και μετά του πνεύματός σου»! Δηλαδή σαν να λέει: Και στην δικής ου ψυχή, ω λειτουργέ Ιερέα μας, να έλθει η Χάρη του Χριστού και η αγάπη του Θεού και τα δώρα του Αγίου Πνεύματος! Έτσι φαίνεται ότι η Θεία Λειτουργία τελείται από όλους, από τον Ιερέα βέβαια πρώτα, αλλά μαζί με τον λαό. Και μέσα στην ιερατική ευχή παίρνει μέρος και ο αλός. Με την απάντηση, λοιπόν, του ψάλτη αρχίζει ένας διάλογος, δραματικός διάλογος μεταξύ του Ιερέα και αυτού. Και συνεχίζει ο διάλογος αυτός. Εκεί που είναι τώρα ο Ιερέας, μπροστά στην Ωραία Πύλη, υψώνει τα χέρια του, σαν να είναι αετός, και κράζει: «Άνω σχώμεν τας καρδίας». Κάνει μάλιστα και θεαματική την κραυγή του αυτή, γιατί στρέφει και την κεφαλή του και το βλέμμα του προς τα άνω, προς τον ουρανό. Εκεί, χριστιανοί μου, είναι η πραγματική μας πατρίδα, εκεί και ο προορισμός μας: Τα άνω, η Βασιλεία του Θεού. «Άνω», λοιπόν, στον ουρανό, στον Θεό μας, ας έχουμε την καρδιά μας.   



Στην προτροπή αυτή του Ιερέα, να στρέφουμε στον Θεό την καρδιά μας, ο λαός με τον ψάλτη του απαντά: «Έχομεν προς τον Κύριον», έχουμε δηλαδή την καρδιά μας και την ψυχή μας στον Θεό. Αλλά, χριστιανοί μου, ας προσέχουμε. Γιατί αυτό το «Έχομεν προς τον Κύριον» είναι μια ομολογία και μια επίσημη υπόσχεση ότι η καρδιά μας είναι πάντα στον Θεό. Αν όμως την καρδιά μας την έχουμε κολλημένη στα γήινα και σκεπτόμαστε μόνο τι θα φάμε και τι θα πιούμε και πως θα καλοπεράσουμε και αποκοπτόμαστε από τον Θεό, χωρίς να κάνουμε προσευχή σε Αυτόν, δεν νομίζετε ότι είναι ψέμα αυτό που λέμε «έχομεν προς τον Κύριον»;
    


Και αφού ο Ιερέας άκουσε την διαβεβαίωση του λαού ότι είναι δοσμένος στον Θεό, έχοντας την καρδιά του σ’ Αυτόν, προχωρεί και λέγει: «Ευχαριστήσωμεν τω Κυρίω». Τώρα, με το «Ευχαριστήσωμεν τω Κυρίω», αρχίζει η Θεία Λειτουργία, και γι΄αυτό την λέμε «Θεία Ευχαριστία»! όπως λένε τα άγια Ευαγγέλια, ο Ιησούς Χριστός, προτού θεσπίσει το ιερό Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ευχαρίστησε τον Θεό Πατέρα. Έτσι και εμείς αρχίζουμε  με ευχαριστία στον Θεό. «Ευχαριστήσωμεν – λοιπόν – τω Κυρίω»! Και στην προτροπή αυτή του Ιερέα ο λαός απαντά: «Άξιον και δίκαιον». Είναι πρέπον, δηλαδή, να ευχαριστήσουμε τον Θεό.
Και τώρα, χριστιανοί μου, παίρνοντας ο Ιερέας τις λέξεις του λαού «άξιον και δίκαιον» αρχίζει με αυτές μια ωραία ευχή, την πρώτη ευχή της αγίας αναφοράς. Θα σας μιλήσω γι’ αυτήν στο επόμενο κήρυγμα. 



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου