Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (27) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ






ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 





























27. ΠΡΟΣ ΤΗΝ «ΑΓΙΑΝ ΑΝΑΦΟΡΑΝ»


+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-


1. Ερμηνεύοντας την Θεία Λειτουργία, αγαπητοί μου χριστιανοί, φτάσαμε στο «Πιστεύω», με το οποίο μολογούμε όλη την πίστη μας. Προσοχή, χριστιανοί μου, να κρατήσουμε την πίστη μας! Να την κρατήσουμε, όπως ακριβώς μας την παρέδωσαν οι άγιοι Πατέρες, χωρίς να την παραλλάξουμε σε τίποτα. Γιατί η πίστη μας είναι τέλεια και δεν δέχεται ούτε πρόσθεση ούτε αφαίρεση. Είναι σαν τα μάτια μας που δεν δέχονται ούτε μια λεπτή τρίχα μέσα τους. Ας κρατήσουμε λοιπόν την πίστη μας σταθερή, γι’ αυτό και ο Ιερέας μετά το «Πιστεύω» λέγει: «Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου». Που «να σταθούμε καλώς»; Να σταθούμε στον βράχο της πίστης μας, που απαγγείλαμε με το «Πιστεύω».
Αλλά, όπως ερμηνεύουν άλλοι, αυτό το «Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου», που ακούμε τώρα από τον Ιερέα, αφορά αυτά που θα γίνουν παρακάτω. Από τώρα, αγαπητοί μου χριστιανοί, από τώρα κυρίως αρχίζει η Θεία Λειτουργία. Γιατί όλα τα προηγούμενα ήταν μια προετοιμασία γι’ αυτό που θα γίνει τώρα. Τώρα θα γίνει η αναπαράσταση της Θυσίας του Χριστού, που πρόσφερε στον Γολγοθά την Μεγάλη Παρασκευή για την σωτηρία μας. Αυτό είναι η Θεία Λειτουργία, που την λέμε «Αγία Αναφορά», γιατί θα «αναφέρουμε», δηλαδή να προσφέρουμε στον Θεό Πατέρα την Θυσία του Υιού Του. Έτσι λοιπόν τώρα που αρχίζει η κυρίως Θεία Λειτουργία λέγει ο Ιερέας στον λαό: «Πρόσχωμεν την αγίαν αναφοράν εν ειρήνη προσφέρειν».




2. Πολλές φορές ακούμε αυτό το «πρόσχωμεν» στην Θεία Λειτουργία. Αλλά τούτο το «πρόσχωμεν» που ακούμε τώρα είναι ποιο δυνατό από όλα τα άλλα. Γιατί αυτό το «πρόσχωμεν» δεν αναφέρεται σε αναγνώσματα ή τροπάρια ή σε κάποια τελετή, αλλά αναφέρεται σ’ αυτό το ίδιο το μυστήριο της Θείας Λειτουργίας.
Και να λοιπόν σε κάθε τι που γίνεται μέσα στην λατρεία μας πρέπει να προσέχουμε, πόσο πρέπει να προσέχουμε τώρα, και να είναι προσηλωμένος ο νους, τώρα που φθάνουμε στην καρδιά της Θείας Λειτουργίας! Αυτό θέλει να πει ο Ιερέας με την προτροπή του «πρόσχωμεν την αγίαν αναφοράν εν ειρήνη προσφέρειν».
Ας παρατηρήσουμε, χριστιανοί μου, ότι ο Ιερέας τώρα που αρχίζει κυρίως η Θεία Λειτουργία μας λέει πολλά για «ειρήνη». «Την αγίαν αναφοράν εν ειρήνη προσφέρειν», λέγει. Θυμάστε, αγαπητοί μου, ότι και από την αρχή που άρχισε η Θεία Λειτουργία με το «Ευλογημένη η Βασιλεία…» και τότε ακούγαμε τον Ιερέα να μιλάει για την «ειρήνη», λέγοντάς μας: «Εν ειρήνη του Κυρίου δεηθώμεν».  Γιατί πρέπει να είναι ειρηνική και ήρεμη η καρδιά, όταν προσεύχεται στον Θεό. Και τώρα που στην Θεία Λειτουργία φτάσαμε στο κύριο μέρος, στην προσφορά της Θυσίας του Χριστού, τώρα λέγω μας τονίζει πάλι ο Ιερέας ότι πρέπει να έχουμε ειρήνη για να είναι ευάρεστη στον Θεό η προσφορά μας, η «αναφορά» μας.
«Πρόσχωμεν», λοιπόν, «την αγίαν αναφοράν εν ειρήνη προσφέρειν». Ναι, χριστιανοί μου! Πάντοτε πρέπει να είμαστε ειρηνικοί και συμφιλιωμένοι με όλους, αλλά κυρίως πρέπει να είμαστε ειρηνικοί κατά την Θεία Λειτουργία. Μην ξεχνάμε ότι ο Ιησούς Χριστός μας σταυρώθηκε για νας συμφιλιώσει με τον Θεό Πατέρα, για να ειρηνοποιήσει τον ουρανό με την γη και τελικά για να έχουμε ειρήνη και αγάπη μεταξύ μας. Μιλώντας ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για την Θυσία του Χριστού – που αυτό είναι η Θεία Λειτουργία – λέγει: «Δια την ειρήνην εις τον αδερφόν σουαύτη η Θυσία γέγονεν». Η σταυρική δηλαδή Θυσία του Χριστού και η Θεία Λειτουργία λοιπόν, που αναπαριστάνει αυτή την Θυσία, γίνεται για να έχουμε ειρήνη και αγάπη μεταξύ μας. Γι ΄ αυτό, ξαναλέμε, είναι απαραίτητη η ειρήνη της καρδιάς και η αγάπη προς όλους για να προσφέρουμε και για να γευθούμε την Θεία Λειτουργία. Έτσι είναι στην κατάλληλη θέση το κέλευσμα του Ιερέα, για το οποίο μιλάμε: «Πρόσχωμεν την αγίαν αναφοράν εν ειρήνη προσφέρειν».




3. Στην συνέχεια, αδερφοί χριστιανοί, αρχίζει ένας δραματικός διάλογος του Ιερέα με τον λαό, τον οποίο αντιπροσωπεύει ο ψάλτης. Ο Ιερέας είπε στον λαό να προσφέρει «εν ειρήνη» την Θεία Αναφορά. Και ο λαός τώρα – δηλαδή ο ψάλτης – απαντώντας στον Ιερέα του λέγει: «Έλεον ειρήνης, θυσίαν αινέσεως». Δηλαδή σαν να λέγει: Την έχουμε αυτή την ειρήνη και το «έλεος» - δηλαδή την αγάπη – μέσα μας. Και ξέρουμε ότι αυτά τα δυο, το «έλεος» και η «ειρήνη», είναι η καλύτερη θυσία με την οποία δοξάζεται και ευαρεστείται ο Θεός. «Έλεον ειρήνης, θυσίαν αινέσεως»! Θυμάται κανείς εδώ, αδερφοί χριστιανοί, τον λόγο του Θεού που είπε στην Παλαιά Διαθήκη με το στόμα του προφήτου Ωσηέ: «Έλεον θέλω και ου θυσίαν»! Αγάπη δηλαδή θέλω, είπε ο ΑΘεός στους Ιουδαίους, και όχι τυπικές θυσίες και τις υλικές προσφορές που μου δίνετε. Αυτόν τον λόγο του Θεού στην Παλαιά Διαθήκη, που επαναλαμβάνει και ο Ιησούς Χριστός μας στην Καινή Διαθήκη, αυτόν τον λόγο, τον σπουδαίον λόγο, λέγει ο ψάλτης απαντώντας στην προτροπή του Ιερέα να προσφέρουμε με ειρήνη και αγάπη την θυσία μας στον Θεό. Αλλά ας σταματήσουμε εδώ, γιατί αμέσως παρακάτω αρχίζει η Τριαδική ευλογία.



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου