ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
21. ΠΡΟΣΚΟΜΙΔΗ (α)
+από το βιβλίο του Επισκόπου
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-
1. Στα μαθήματα μας για
την Θεία Λειτουργία, αγαπητοί μου χριστιανοί, βρισκόμαστε μετά το Ευαγγέλιο,
όταν έφευγαν οι Κατηχούμενοι, οι αβάπτιστοι δηλαδή, και έμεναν στον Ναό μόνον
οι πιστοί, δηλαδή μόνον οι Βαπτισμένοι, γιατί μόνον οι Βαπτισμένοι έπρεπε να
παρευρίσκονται στην συνέχεια, που είναι η κυρίως Θεία Λειτουργία. Είναι το
Μυσταγωγικό μέρος. Σας είπα στο προηγούμενο μάθημα για τα τέσσερα που γίνονται
μετά το Ευαγγέλιο και το πρώτο είναι ότι στρώνουμε τραπέζι, την Αγία Τράπεζα
δηλαδή, με το "τραπεζομάντηλο", που το λέμε Αντιμήνσιο.
2. Άλλά, γιατί απλώνουμε
στην Αγία Τράπεζα το Αντιμήνσιο; Το απλώνουμε, γιατί πάνω σ' αυτό θα βάλουμε
την Θεία Τροφή! Θα βάλουμε δηλαδή πάνω στο Αντιμήνσιο το Δισκάριο, που έχει
επάνω του ένα κομματάκι ψωμί, και θα βάλουμε και το Άγιο Ποτήριο, που έχει
μέσα του κρασί. Και αυτά, προχωρώντας η Θεία Λειτουργία, θα γίνουν Σώμα και
Αίμα του Χριστού. Αυτή είναι η Θεία Τροφή για τα παιδιά του Θεού, τους
χριστιανούς, η Θεία Κοινωνία, όπως την λέμε.
Αυτή την προετοιμασία,
χριστιανοί μου, με την οποία βάλαμε το ψωμάκι στο Δισκάριο και το κρασί στο
Άγιο Ποτήριο, για να τα βάλουμε τώρα πάνω στην Αγία Τράπεζα, αυτή την
προετοιμασία λέγω, την κάνει ο Ιερέας με μια Ακολουθία, που την λέμε
ΠΡΟΣΚΟΜΙΔΗ. Για την Ακολουθία αυτή θα σας μιλήσω σήμερα.
3. Η Προσκομιδή, αγαπητοί
μου χριστιανοί, είναι πολύ σπουδαία τελετή. Δεν είναι "ακολουθία",
όπως σας την είπα προηγουμένως, αλλά είναι μια μικρή Θεία Λειτουργία. Είναι
" Λειτουργία εν εμβρύω", όπως την είπαν. Γι' αυτό και ο Ιερέας, για
να κάνει την Προσκομιδή, πρέπει να είναι ντυμένος με όλην την ιερατική του
στολή. Για να γίνει η Προσκομιδή, πρέπει ο Ιερέας να έχει Πρόσφορο και Νάμα.
Αυτά του τα φέρνουν ευλαβείς χριστιανές γυναίκες. Τι τιμή και τι ευλογία για
εσένα, γυναίκα, που πηγαίνεις Πρόσφορο και Νάμα στον Ιερέα, για να κάνει την
Προσκομιδή! Σκέψου μόνο ότι με αυτό που ζύμωσαν τα χέρια σου θα γίνει το Σώμα
του Χριστού στην Θεία Λειτουργία. Πραγματικά, τι μεγάλη τιμή και ευλογία!
Την Προσκομιδή, χριστιανοί
μου, παλαιότερα ο Ιερέας την έκανε μετά το Ευαγγέλιο και την άκουγε όλος ο λαός
και συμμετείχε σε αυτή. Τώρα όμως για πρακτικούς λόγους την κάνει κάπου μεταξύ
πρώτης και δεύτερης καμπάνας. Με όλη του την στολή λοιπόν ο Ιερέας αρχίζει να
κάνει την Προσκομιδή. Την κάνει στην Πρόθεση, που είναι ένα βαθουλωτό άνοιγμα
στον τοίχο του αριστερού μέρους του Ιερού. Όλο και όλο η Προσκομιδή είναι να
κόψει ο Ιερέας την κεντρική μερίδα του Προσφόρου, που γράφει ΙΣ - ΧΡ - ΝΙ - ΚΑ και να την βάλει πάνω στο Άγιο
Δισκάριο. Και να χύσει πάλι λίγο Νάμα στο Άγιο Ποτήριο. Όλο αυτό όμως αρχίζει
με ένα ειδικό τροπάριο - το "Εξηγόρασας ημάς εκ της κατάρας του
νόμου..", - με το "Ευλογητός ο
Θεός..." έπειτα και με ωραία αγιογραφικά χωρία παρμένα από τον προφήτη Ησαΐα στην συνέχεια. Αυτοί οι λόγοι του προφήτου Ησαίου μας μιλάνε για την
Σταύρωση του Χριστού στον Γογλοθά. Και πραγματικά, αδερφοί μου, η Προσκομιδή
θυμίζει τα γεγονότα που έγιναν στον Γολγοθά την Μεγάλη Παρασκευή. Έτσι τώρα ο
Ιερέας, παριστώντας τον στρατιώτη που ελόγχευσε τον Χριστό, "νύττει"
και αυτός, λογχίζει δηλαδή, το κομμάτι από το Πρόσφορο που έβαλε στο Άγιο
Δισκάριο. Και θυμάται στην συνέχεια τι έγινε μετά. Τι έγινε, χριστιανοί μου,
μετά την λόγχευση αυτή του Χριστού;
"Και ευθέως εξήλθεν εκ της αγίας Αυτού και αμωμήτου Πλευράς Αίμα
και Ύδωρ"! Βγήκε Αίμα και Νερό από την Πλευρά του Χριστού. Γι' αυτό και ο
Ιερέας τώρα, λέγοντας τον λόγο αυτό, χύνει στο Άγιο Ποτήριο λίγο κρασί και λίγο
νερό και τα σταυρώνει έπειτα.
4. Το κομμάτι από το
Πρόσφορο που έβγαλε ο Ιερέας πάνω στο Άγιο Δισκάριο συμβολίζει τον Χριστό. Δεν
είναι ακόμη Χριστός, αλλά συμβολίζει τον Χριστό. Και ο Χριστός δεν είναι μόνος
Του ποτέ. Μαζί με τον Χριστό είναι και η Παναγία Μητέρα Του. Είναι οι Άγγελοι
και οι Αρχάγγελοι και όλοι οι Άγιοι και όλοι εμείς τα παιδιά Του. Γιατί όλοι
μας αποτελούμε την Εκκλησία και Κεφαλή μας έχουμε τον Χριστό. Ο Χριστός δεν
χωρίζεται ποτέ από την Εκκλησία. Έτσι λοιπόν, στο Άγιο Δισκάριο ο Ιερέας, εκεί
όπου έβαλε την μερίδα, που συμβολίζει τον Χριστό, βάζει τώρα δεξιά της μια
μικρή μερίδα από το Πρόσφορο, που έχει χαραγμένα τα γράμματα ΜΘ. Σημαίνουν την
Παναγία μας τα γράμματα αυτά. Μητέρα Θεού! Και παίρνει μια άλλη μερίδα έπειτα ο
Ιερέας, αυτή που είναι στην αριστερή πλευρά του Προσφόρου, με τα εννέα μικρά
εξογκώματα και μνημονεύει στην μερίδα αυτή όλους τους Αγίους χωρισμένους κατά
τάγματα: Τους Αγγέλους πρώτα και έπειτα τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης,
τους Αποστόλους, τους Ιεράρχες, τους Μάρτυρες, τους Οσίους και Ασκητές, τους
θαυματουργούς Αναργύρους, τους Θεοπάτορες Ιωακείμ και Άννα μαζί με τον Άγιο της
ημέρας και τέλος, τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, που τελούμε την Θεία
Λειτουργία. Έπειτα ο Ιερέας παίρνει άλλη μερίδα από το Πρόσφορο, που γράφει και
αυτή ΙΣ-ΧΡ-ΝΙ-ΚΑ και μνημονεύει πρώτα
των ζωντανών τα ονόματα και των πεθαμένων τα ονόματα έπειτα. Εδώ ο Ιερέας, χριστιανοί
μου, διαβάζει τα χαρτάκια, που του δίνετε, με των ζωντανών και των πεθαμένων τα
ονόματα. Από τους ζωντανούς όμως πρώτα ο Ιερέας μνημονεύει τον Επίσκοπο, για
τον οποίο βγάζει ειδική μερίδα και την τοποθετεί κοντά στην μερίδα που
συμβολίζει τον Χριστό.
Αυτή είναι η Προσκομιδή,
χριστιανοί μου. Το θέαμα πάνω στο Άγιο Δισκάριο είναι θαύμα: Ο Χριστός, η
Παναγία μας και όλη η Εκκλησία! Και εμείς είμαστε εκεί, γιατί όλοι μας οι
βαπτισμένοι έχουμε θέση στο Άγιο Δισκάριο. Αλλά, για να μην πάθουν τώρα καμία
ζημιά οι μερίδες, τις καλύπτει ο Ιερέας με τα ιερά Καλύμματα.
Θα συνεχίσουμε όμως για
την Προσκομιδή στο επόμενο κήρυγμα.
+από το βιβλίο του Επισκόπου
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου