ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
29. «ΑΞΙΟΝ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΝ»
+από το βιβλίο του Επισκόπου
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-
1. Με τα όσα είπαμε μέχρι
τώρα, αγαπητοί μου χριστιανοί, ερμηνεύοντας την Θεία Λειτουργία, μπήκαμε στο
κεντρικό της σημείο, σ’ αυτό που λέμε Θεία Ευχαριστία. Όπως ο Χριστός μας, όταν
παρέδωσε το Μυστήριο της Θείας Λειτουργίας, πρώτα ευχαρίστησε τον Θεό Πατέρα,
έτσι και εμείς, τελώντας την Θεία Λειτουργία, ακούσαμε τον Ιερέα να λέει: «Ευχαριστήσωμεν
τω Κυρίω». Και στην προτροπή αυτή του Ιερέα ο λαός απαντά: «Άξιον και δίκαιον».
Είναι δηλαδή άξιο και δίκαιο να ευχαριστούμε τον Θεό. Ώστε λοιπόν δεν
ευχαριστεί μόνος του ο Ιερέας τον Θεό, αλλά Τον ευχαριστεί – δηλαδή τελεί την
Θεία Ευχαριστία – μαζί με τον λαό. Ωρίαα το λέει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:
«Η Θεία Ευχαριστία, λέει, γίνεται και από τον Ιερέα και από τον λαό. Δεν είναι
μόνον ο Ιερέας που ευχαριστεί, αλλά και ο λαός όλος. Και μάλιστα ο Ιερέας
παίρνει πρώτα την φωνή του λαού, το «Άξιον και δίκαιον», και έπειτα αρχίζει
αυτός την Θεία Ευχαριστία», με την πρώτη της ευχή, που αρχίζει και αυτή με το
«Άξιον και δίκαιον».
2. Αυτό το «Άξιον και
δίκαιον», που είπαν και ο Ιερέας και ο λαός, μας υπενθυμίζει, αγαπητοί μου
αδερφοί, το τέταρτο και πέμπτο κεφάλαιο του βιβλίου της Αποκαλύψεως. Ο
απόστολος και ευαγγελιστής Ιωάννης, που έγραψε την Αποκάλυψη, είδε τον
Παντοκράτορα Κύριο, που καθόταν στον ουράνιο Θρόνο Του να κρατάει στο δεξί Του
χέρι ένα βιβλίο σε σχήμα κυλίνδρου. Το βιβλίο ήταν σφραγισμένο με επτά
σφραγίδες, από βουλοκέρι. Και ένας άγγελος , με δυνατή την φωνή, διαλαλούσε και
έλεγε: «Ποιός είναι άξιος να λύσει τις σφραγίδες του βιβλίου και να το ανοίξει;».
«Και δεν βρέθηκε κανένας – λέγει η Αποκάλυψη – ούτε στον ουρανό ούτε κάτω στην
γη, που να μπορεί να ανοίξει ή έστω να αντικρύσει το βιβλίο». «Και εγώ – λέγει
ο Ιωάννης – άρχισα να κλαίω πολύ, που δεν βρέθηκε κανένας να ανοίξει το βιβλίο
ή έστω να το αντικρύσει». Αλλά ένας από τους είκοσι τέσσερις πρεσβυτέρους, που
ήταν μπροστά στον Θρόνο του Θεού, του είπε: «Μην κλαίς, γιατί το Λιοντάρι από την φυλή του Ιούδα, ο απόγονος του Δαυίδ,
νίκησε την μάχη που έδωσε και μπορεί να λύσει τις επτά σφραγίδες και να ανοίξει
το βιβλίο»! Τότε, συνεχίζει να λέει ο Ιωάννης, είδε να στέκεται μπροστά στον
Θρόνο του Θεού ένα Αρνίο. Και το Αρνίο έμοιαζε να ήταν σφαγμένο. Το Αρνίο είχε
επτά μάτια! Είναι τα επτά πνεύματα του Θεού, που αποστέλλονται στην γη. Το
Αρνίο πήγε και πήρε το κυλινδρικό βιβλίο και τότε οι άγγελοι του ουρανού και οι
εικοσιτέσσερις πρεσβύτεροι έπεσαν μπροστά Του κρατώντας κιθάρες και χρυσά θυμιατήρια
γεμάτα θυμίαμα έψελναν έναν καινούργιο ύμνο και έλεγαν: «Είσαι άξιος να πάρεις
το βιβλίο και να ανοίξεις τις σφραγίδες του. Γιατί σφαγιάστηκες και με το Αίμα
Σου μας εξαγόρασες για τον Θεό»! Καταλαβαίνετε από τα λόγια αυτά, αγαπητοί μου
χριστιανοί, ότι αυτό το Αρνίο, που είναι Θεός, και γι’ αυτό Τον προσκύνησαν και
οι άγγελοι του ουρανού, Αυτό το Αρνίο, λέγω, είναι ο Ιησούς Χριστός, που
σταυρώθηκε για ‘ μας. Το βιβλίο, το σφραγισμένο με επτά σφραγίδες, που μόνον
Αυτός θα μπορούσε να το ανοίξει, είναι το οικονομικό σχέδιο του Θεού για την
σωτηρία των ανθρώπων. Πραγματικά, όπως και το έψαλλαν οι άγγελοι της
Αποκαλύψεως, μόνον ο Ιησούς Χριστός είναι «Άξιον και δίκαιον» να υμνείται σαν
Σωτήρας μας, γιατί Αυτός μόνο θυσιάστηκε για μας και μας εξαγόρασε με το Αίμα
Του.
Το «Άξιον και δίκαιον»
λοιπόν, με το οποίο μπαίνουμε στην καθ’ εαυτό Θεία Λειτουργία, και για το οποίο
ομολόγησαν και ο Ιερέας και ο λαός, αυτό το «Άξιον και δίκαιον» είναι παρμένο
από την Αποκάλυψη.
3. Και τώρα με την φράση
αυτή «Άξιον και δίκαιον» αρχίζει ο Ιερέας την πρώτη ευχή της Θείας Ευχαριστίας.
Η ευχή αυτή μας λέει γιατί πρέπει να ευχαριστούμε τον Θεό. Ναι, χριστιανοί μου!
Πρέπει όχι μόνο να παρακαλάμε τον Θεό για τα διάφορα αιτήματά μας, όπως το
κάνουμε στην Θεία Λειτουργία, αλλά πρέπει και να ευχαριστούμε τον Θεό. Και να
γιατί πρέπει να ευχαριστούμε τον Θεό κατά την ωραία αυτή ευχή που λέγει τώρα ο
Ιερέας.
Πρώτον: Να
ευχαριστούμε τον Θεό για την δόξα Του. Διότι είναι «ανέκφραστος», είναι
«απερινόητος», είναι «αόρατος», είναι «ακατάληπτος», είναι «ο ει ΩΝ».
Δεύτερον: Να
ευχαριστούμε τον Θεό, γιατί μας έφερε στον κόσμο, γιατί από την ανυπαρξία μας έφερε στην ύπαρξη: «Εκ του μη όντος εις το
είναι ημάς παρήγαγε»!
Τρίτον: Να
ευχαριστούμε έπειτα τον Θεό, γιατί αν και αμαρτήσαμε, όμως δεν μας άφησε στην
αμαρτία, αλλά έστειλε τον Μονογενή Του Υιό, για να μας σώσει. Και από χαμηλά
που είμαστε πεσμένοι, μας ανέβασε ψηλά στον ουρανό και μας χάρισε την ουράνια
Βασιλεία Του.
Τέταρτον: Να
ευχαριστούμε τον Θεό για όλες τις ευεργεσίες που μας έδωσε, και για τις φανερές
και για τις αφανείς, και για όσες γνωρίζουμε και για όσες δεν γνωρίζουμε.
Τέλος, μας λέει η ωραία
αυτή ευχή, η πρώτη ευχή της Θείας Ευχαριστίας, να ευχαριστούμε τον Θεό και για
την Θεία Λειτουργίας που τελούμε. Για το ότι ο Θεός καταδέχεται από τα δικά μας
χέρια να Του προσφέρουμε τα Τίμια Δώρα, αν και παραστέκονται σ’ Αυτόν χιλιάδες
αρχάγγελοι και μυριάδες άγγελοι, τα Χερουβείμ και τα Σεραφείμ, τα εξαπτέρυγα,
τα πολυόμματα, τα μετάρσια και τα πτερωτά.
Ναι! όλα τα τάγματα των
αγγέλων στον ουρανό ψάλλουν ύμνο στον Θεό, ύμνο, που τον λέμε «επινίκο». Τον
λέμε έτσι, γιατί είναι ύμνος της νίκης, του θριάμβου και της δόξης του Κυρίου
μας Ιησού Χριστού. Μην ξεχνάμε ότι η σφραγίδα που βάζουμε πάνω στο Πρόσφορο
γράφει: ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΝΙΚΑ, γιατί από το Πρόσφορο εξάγεται ο Αμνός του Θεού, ο
Οποίος, όπως Τον έψαλλαν οι άγγελοι της Αποκαλύψεως που είδαμε, εικονίζεται και
με Λιοντάρι, που νίκησε στην μάχη που έδωσε κατά των δυνάμεων του σκότους.
+από το βιβλίο του Επισκόπου
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου