Πέμπτη 18 Ιουλίου 2013

Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (40) - ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΥΠΟ ΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΕΡΕΜΙΟΥ ΦΟΥΝΤΑ



ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ 
ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ









































40. ΑΠΟΛΥΣΗ



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-


Το κήρυγμά μας αυτό, αδερφοί μου χριστιανοί, είναι το τελευταίο στην σειρά των κηρυγμάτων μας για την Θεία Λειτουργία. Ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, γιατί με αξίωσε με απλά κηρυγματάκια να σας δώσω, όσο μπορούσα, το νόημα της Θείας Λειτουργίας.



1. Και τώρα πάμε προς το τέλος. Αφού κοινώνησαν οι πιστοί, ο Ιερέας βάζει το Άγιο Ποτήριο πάνω στην Αγία Τράπεζα και το θυμιάζει. Θυμιάζοντάς το όμως λέει: «Υψώθητι επί τους ουρανούς ο Θεός και επί πάσαν την γην η δόξα Σου». Γιατί το λέει αυτό; Πότε υψώθηκε στους ουρανούς ο Χριστός;  Υψώθηκε με την Ανάληψή Του. Και επειδή είπαμε ότι στην Θεία Λειτουργία ζούμε όλη την ζωή του Χριστού, από την Φάτνη της Βηθλεέμ μέχρι τον Γολγοθά και μέχρι την Ανάσταση, να τώρα που με το «Υψώθητι επί τους ουρανούς ο Θεός», που λέει ο Ιερέας, ζούμε και την Ανάληψη του Χριστού. Και ότι αυτό είναι αλήθεια, φαίνεται από το ότι μετά ο Ιερέας λέγει «Πάντοτε νυν και αεί…» και παίρνει το Άγιο Ποτήριο και το πηγαίνει στην Πρόσθεση, εκεί που έκανε την Προσκομιδή. Γιατί το κάνει αυτό; Γιατί είπαμε ζούμε την Ανάληψη του Χριστού τώρα. Και όπως ο Χριστός με την Ανάληψή Του έφυγε από την γη και πήγε στον ουρανό, έτσι και στην Θεία Λειτουργία φεύγει τώρα το Άγιο Ποτήριο, που έχει μέσα τον Χριστό, φεύγει από ανάμεσά μας και κρύπτεται στην Πρόσθεση. Και όπως ο Χριστός, όταν έφευγε με την Ανάληψή Του είπε στους μαθητές Του να μην λυπούνται, γιατί «θα είναι μαζί τους πάντοτε μέχρι την συντέλεια του αιώνος», έτσι και ο Ιερέας τώρα, όταν παίρνει το Άγιο Ποτήριο και το πηγαίνει στην αγία Πρόθεση, λέει «πάντοτε νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων».



2. Πάμε προς την απόλυση τώρα, αγαπητοί μου χριστιανοί. Προηγουμένως όμως ο Ιερέας θα ευλογήσει τον λαό λέγοντάς του «Ευλογία Κυρίου και έλεος έλθοι εφ’ υμάς..» και θα κάνει έπειτα την απόλυση, παρακαλώντας τον Ιησού Χριστό, δια πρεσβειών της Παναγίας Θεοτόκου, του Τιμίου Προδρόμου και πάντων των αγίων να μας ελεήσει και να μας σώσει. Έπειτα λέγει το «Δι’ ευχών των αγίων Πατέρων ημών…» και μοιράζει το Αντίδωρο.
Να παίρνετε το Αντίδωρο, χριστιανοί μου, για δυο λόγους. Πρώτον μεν, γιατί παίρνετε ευλογία και αγιάζεσθε με το να πάρετε ένα κομμάτι, έστω και μικρό, από αυτό το πρόσφορο που προσκομίσθηκε και πέρασε από την Ακολουθία της Προσκομιδής, που την είπαν «λειτουργία εν εμβρύω»! Γιατί πραγματικό Αντίδωρο είναι αυτό που κόβεται από το πρόσφορο και προσκομίστηκε. Και πρέπει να είμαστε νηστικοί για να φάμε το Αντίδωρο. Ναι, είναι μεγάλη ευλογία το Αντίδωρο και αγιάζεται όποιος το τρώγει με πίστη. Αν για τους άρτους της Αρτοκλασίας λέμε «και τους εξ’ αυτών μεταλαμβάνοντας πιστούς δούλους σου αγιάσον», για φανταστείτε πόσο μεγάλη ευλογία δίνει το Αντίδωρο σ’ αυτόν που το τρώγει με πίστη. Και μάλιστα καλόν θα είναι – και το κάνουν πολλοί χριστιανοί αυτό -  να μην το τρώτε όλο το Αντίδωρο που παίρνετε από τον Ιερέα, για να έχετε απ’ αυτό στο σπίτι σας και να τρώτε ένα μικρό κομματάκι κάθε μέρα το πρωί, μετά την πρωινή σας προσευχή. Πολλοί ευσεβείς χριστιανοί μαζί με το Αντίδωρο πίνουν και Αγιασμό. Πολύ καλό αυτό που κάνουν. Αλλά, προσοχή! Πρώτα να παίρνετε το Αντίδωρο, γιατί συνδέεται με την Θεία Λειτουργία, και έπειτα τον Αγιασμό. όταν δε λέω Αγιασμό, δεν εννοώ τον «μεγάλο», των Θεοφανείων, αλλά τον «μικρό», που κάνει ο Ιερέας στην αρχή κάθε μηνός.
Ο άλλος όμως λόγος για να παίρνετε Αντίδωρο. χριστιανοί μου, είναι να φιλείτε το χέρι του Ιερέα. Είναι αιμοσταγές το χέρι του Ιερέα! Πριν λίγο άγγιξε το Σώμα του Χριστού και το έβαλε μέσα στο Άγιο Ποτήριο! Σεις οι λαϊκοί, αφού δεν μπορείτε να αγγίξετε και να ασπαστείτε την Αγία Τράπεζα, φιλείτε στην διανομή του Αντιδώρου το χέρι του Ιερέα που υπηρέτησε την Αγία Τράπεζα.
Αλλά έχω και ένα  τρίτο  λόγο, αδερφοί μου, για τον οποίον πρέπει να παίρνετε Αντίδωρο. Λέγεται «Αντίδωρο», γιατί το παίρνουν οι Χριστιανοί αντί των Τιμίων Δώρων. «Τίμια Δώρα» λέγεται η Θεία Κοινωνία. Και όσοι, για διάφορους λόγους, δεν είχαν την χαρα να κοινωνήσουν, παίρνουν το Αντίδωρο ως ευλογία, αλλά και ως παρηγορία, ας το πούμε έτσι, που δεν κοινώνησαν. Να παίρνετε το Αντίδωρο, ξαναλέω χριστιανοί μου. Η διανομή δε του Αντιδώρου υπενθυμίζει τις παλαιές «αγάπες» που έκαναν οι χριστιανοί τρώγοντας όλοι μαζί.



3. Μετά την απόλυση του Ιερέα και την διανομή του Αντιδώρου οι χριστιανοί φεύγουν με σεβασμό από την Εκκλησία. Και μένει στον Ναό ο Ιερέας, για να καταλύσει το Άγιο Ποτήριο. Ω, η κατάλυση του Αγίου Ποτηρίου!
Ότι έχει μέσα το τρώγει και το πίνει ο Ιερέας και γίνεται αυτός Άγιο Ποτήριο! Και τι έχει μέσα; Έχει το Σώμα και το Αίμα του Χριστού! Αλλά, προσέξτε! Στο Άγιο Ποτήριο μαζί με το Σώμα και το Αίμα του Χριστού είναι και τα ψίχουλα που έβγαλε ο Ιερέας στην Προσκομιδή, μνημονεύοντας ζωντανά και πεθαμένα ονόματα. Αυτά τα ψίχουλα, που είναι οι ψυχές ζώντων και νεκρών, αφού τις έπλυνε πρώτα με το Αίμα του Χριστού – ρίχνοντάς τες στο Άγιο Ποτήριο και λέγοντας «απόπλυνον Κύριε τα αμαρτήματα των ενθάδε μνημονευθέντων δούλων Σου» -  μετά τις κατέλυσε, τιε πήρε μέσα του. Ώστε, λοιπόν, μετά την κατάλυση του Αγίου Ποτηρίου ο Ιερέας μπορεί να πει στους χριστιανούς του: «-Χριστιανοί μου, στην Θεία Λειτουργία σήμερα σας έλουσα στο Αίμα του Χριστού για να καθαριστεί η ψυχή σας και τώρα σας έχω στην καρδιά μου! Σας κατέλυσα μαζί με την Θεία Κοινωνία! Είμαστε ένα!».

Ας μας δώσει την Χάρη Του ο Ιησούς Χριστός, χριστιανοί μου, να Τον γευόμαστε στην Θεία Λειτουργία. Αυτός είναι ο παράδεισος, ο φυτευμένος  κάτω στην γη. 



+από το βιβλίο του Επισκόπου 
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+ 
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου