ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
31. Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΚΑΘΑΓΙΑΣΜΟΥ.
+από το βιβλίο του Επισκόπου
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-
1. Τελώντας την Θεία
Λειτουργία, αδερφοί μου χριστιανοί, φτάσαμε στο ανώτερο σημείο της, στο «Τα Σα
εκ των Σων..», στην προσφορά της Θυσίας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Μετά την
εκφώνηση αυτή του Ιερέα αυτός μεν λέει μια ευχή, την ευχή του Καθαγιασμού, ο δε
ψάλτης σαν αντιπρόσωπος του λαού, λέει και αυτός με το «Σε υμνούμεν..» μια
προσευχή για το ίδιο θέμα, το θέμα του Καθαγιασμού.
Τώρα, αδερφοί μου, στο
σημείο αυτό της Θείας Λειτουργίας γίνεται ένα θαύμα. Οι άνθρωποι σήμερα για να
πιστέψουν, ζητάνε θαύματα. Αγνοούν όμως ότι το μεγαλύτερο θαύμα γίνεται στην
Θεία Λειτουργία. Τώρα, στο σημείο αυτό της Θείας Λειτουργίας που βρισκόμαστε,
με την ευχή του Καθαγιασμού που διαβάζει ο Ιερέας, το Άγιο Πνεύμα μεταβάλλει το
ψωμάκι, που είναι πάνω στο άγιο Δισκάριο, σε Σώμα του Ιησού Χριστού. Και το
κρασάκι, που είναι μέσα στο άγιο Ποτήριο, το μεταβάλλει σε Αίμα του Ιησού
Χριστού, σ’ αυτό το Αίμα του Χριστού, που χύθηκε στον Γολγοθά. Αυτό είναι το
θαύμα της Θείας Λειτουργίας, που τελεί ο Λειτουργός Ιερέας με την «ευχή του
Καθαγιασμού», όπως την λέμε. Δηλαδή, με την ευχή που καθαγιάζονται τα
προσφερόμενα Δώρα της κτίσης και
μεταβάλλονται σε Σώμα και Αίμα Χριστού. Ώστε λοιπόν, χριστιανοί μου, ο Ιερέας
και μόνο να θελήσει να λειτουργήσει κάνει θαύμα με την Λειτουργία του. Βλέπετε
πόσο φοβερό πρόσωπο είναι ο Ιερέας; Γι’ αυτό και οι Άγιοι Πατέρες και ιδιαίτερα
ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός μας λένε να μιλάμε με πολύ σεβασμό και να μην τον
κατηγορούμε, γιατί αυτός τελεί την Θεία Λειτουργία και καταλύει το Άγιο
Ποτήριο.
2. Με την ευχή του
Καθαγιασμού ο Ιερέας παρακαλεί τον Θεό Πατέρα να στείλει το Άγιο Πνεύμα στα
προκείμενα Δώρα και να μεταβάλλει, όπως είπαμε, το ψωμί σε Σώμα Χριστού και το
κρασί σε Αίμα Χριστού. Αλλά πρίν ακριβώς από την ευχή αυτή ο Ιερέας παρακάλεσε
τον Θεό Πατέρα να στείλει το Άγιο Του Πνεύμα «εφ ημάς», πάνω μας δηλαδή. Σε όλη
την σύναξη των πιστών. «Κατάπεμψον το Πνεύμα Σου το Άγιον εφ ημάς και επί τα
προκείμενα Δώρα ταύτα», λέγει. Και όπως, χριστιανοί μου, είναι αλήθεια, και
είναι αλήθεια, ότι το Άγιο Πνεύμα
κατέρχεται στα Δώρα και τα μεταβάλλει σε Σώμα και Αίμα Χριστού, είναι
πάλι αλήθεια ότι το Άγιο Πνεύμα, με την επίκληση αυτή του Ιερέα στην Θεία
Λειτουργία, κατεβαίνει και πάνω μας. Ώστε, λοιπόν, η Θεία Λειτουργία, είναι μια
Πεντηκοστή για όλους μας. Έρχεται η Χάρη του Αγίου Πνεύματος σε όλους μας. Και
ότι αυτό είναι αλήθεια φαίνεται καθαρά από το τροπάριο που λέει ο ψάλτης στο
τέλος της Θείας Λειτουργίας. Στην Θεία Λειτουργία , λέγει, «είδομεν το Φως το
αληθινόν, ελάβομεν Πνεύμα επουράνιον»! Στην Θεία Λειτουργία παίρνουμε το Άγιο
Πνεύμα! Γι’ αυτό και πρέπει να λειτουργούμαστε, χριστιανοί μου. Δεν είναι
σωστό, λοιπόν, αυτό που λένε μερικοί, ότι προσεύχομαι σπίτι μου και δεν πάω
στην Θεία Λειτουργία. Στο σπίτι σου, άνθρωπέ μου, με την ατομική σου προσευχή
δεν μπορείς να πεις το «Λάβετε φάγετε» και το «Πίετε εξ αυτού πάντες» και δεν
έλαβες την Χάρη του Θεού με την επίκληση του λειτουργούντος Ιερέως.
3. Ώστε, λοιπόν, με την
θαυματουργική ευχή που λέγει ο Ιερέας σε κάθε Θεία Λειτουργία έχουμε και μια
Πεντηκοστή σ’ αυτήν. Έτσι πρέπει να νιώθουμε την ώρα εκείνη. Να νιώθουμε ότι
είμαστε μπροστά σε μια θεοφανεία, ότι ζούμε μια θεοπτία. Ξέρετε δε, χριστιανοί
μου, ότι στην γιορτή της Πεντηκοστής, πριν από τις ωραίες τις ευχές, ο Ιερέας
λέει να γονατίσουμε. «Έτι και έτι κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεηθώμεν»,
λέει. Εδώ, δεν θα θίξω το θέμα αν πρέπει αν γονατίζουμε στο «Τα Σα εκ των Σων»
ή όχι. Ας κάνει ο καθένας όπως τον
συμβουλεύει ο πνευματικός του. Εκείνο όμως που θέλω να πω είναι ότι την ώρα
αυτή του Καθαγιασμού των Τιμίων Δώρων, την ώρα του μεγάλου θαύματος στην Θεία
Λειτουργία, πρέπει να είμαστε προσηλωμένοι σ’ αυτό που γίνεται και να νιώθουμε
την παρουσία του Θεού ανάμεσά μας. Γιατί μπορεί κανείς να γονατίσει και να μην
νιώθει αυτή την συντριβή μέσα του, αλλά να το κάνει από συνήθεια. Και μπορεί
πάλι να είναι όρθιος, αλλά η ψυχή του να είναι συντετριμμένη για την ιερότητα
της στιγμής. Το παν, χριστιανοί μου, είναι η καθαρή καρδιά. Γιατί μόνο όσοι
έχουν καθαρή καρδιά γεύονται αυτά τα μεγαλεία της Βασιλείας του Θεού στην Θεία
Λειτουργία. Και η Χάρη του Θεού, που σας είπα προηγουμένως ότι έρχεται σε όλους
τους πιστούς με την επίκληση του Ιερέα, το λέω τώρα καλύτερα, ότι αυτή η Χάρη
του Θεού έρχεται στον καθένα ανάλογα με την καθαρότητα της καρδιάς του.
4. Σας είπα παραπάνω ότι
την ώρα του Καθαγιασμού μαζί με τον Ιερέα προσεύχεται και ο λαός με τη δική του
προσευχή, το «Σε υμνούμεν, Σε ευλογούμεν..». Το τροπάριο αυτό του ψάλτη
καταλήσει στο «και δεόμεθά Σου ο Θεός ημών». Τι προσεύχεται ο λαός την ώρα
εκείνη και λέει στον Θεό «δεόμεθά Σου»; Προσεύχεται – πρέπει να προσεύχεται –
για το ίδιο αίτημα με τον Ιερέα: Να στείλει, δηλαδή, ο Θεός το Άγιο Του Πνεύμα
και να κάνει τον Καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων. Γι’ αυτό, αφού η προσευχή «Σε
υμνούμεν, Σε ευλογούμεν..», είναι μια ειδική προσευχή του λαού για την Θεία
Λειτουργία την ώρα του Καθαγιασμού, δεν πρέπει να λέμε το τροπάριο αυτό σε άλλες περιπτώσεις, σε μια συγκέντρωση για
κήρυγμα ή σε μια θρησκευτική εκδρομή, για παράδειγμα.
Σας εύχομαι, αδερφοί μου
χριστιανοί, και ευχηθείτε και εσείς το ίδιο για μένα, να έχουμε όλοι μας καθαρή
καρδιά, για να γευόμαστε το μεγάλο θαύμα
της Θείας Λειτουργίας που γίνεται την ώρα του Καθαγιασμού. Σαν εμπόδιο για να
μην αμαρτάνουμε ας σκεπτόμαστε όλοι στην καθημερινή μας ζωή την μεγάλη αυτή
ιερής στιγμή της Θείας Λειτουργίας, που, όμως, δεν θα γευθούμε την Χάρη της, αν
αμαρτάνουμε.
+από το βιβλίο του Επισκόπου
Γόρτυνος & Μεγαλουπόλεως
κ.κ. Ιερεμίου Φούντα+
+Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ+
-Σύντομα κηρύγματα-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου